Într-o lume în care majoritatea adolescenților folosesc din ce în ce mai mult timpul pe rețelele de socializare, iar principalele surse de informare provin din aceleași locuri sau de pe youtube, explozia popularității așa numiților influenceri” sau “vloggeri” nu trebuie să ne mire. Aș dori să facem o distincție clară de la început între vlogg-urile care conțin informații pertinente, utile, educative, recreative și cele cu un conținut mai degrabă degradant, lipsit de moralitate sau care incită spre ură sau orice altă formă de violență. În era internetului “Toate lucrurile îmi sunt îngăduite, dar nu toate îmi sunt de folos” (1 Corinteni 6:12-20) iar pseudovedetele, îmbogățite peste noapte și fără cunoștințe concrete despre ceea ce ne transmit nu pot decât să întărească sensul dat de cuvintele apostolului Pavel. Fiecare vlogger adună în jurul său o comunitate, devenind preț de câteva minute expert în parenting, politică, economie, istorie, cultură, psihologie, educație și medicină.
Practic din youtube ne putem rezolva toate problemele existențiale.
De ce atrage vlogging-ul?
Pentru că subiectele sunt ușoare, pentru că poți să spui ce vrei fără să ai cunoștințe atestate și mai ales pentru că poți face bani din absolut orice. Te plângi, te filmezi făcând provocări sau molfăind o bomboană, preț de câteva minute devii doctor sau avocat, te minți și îi minți și pe ceilalți fără a avea o relație reală dincolo de ecran. Problema, mai ales în perioadă adolescentină, o reprezintă mirajul “importanței” fără a depune efort, a libertății fără responsabilitate și a drepturilor fără îndatoriri, lucruri promovate și de televiziune. Lipsa clară a unui discernământ și a unei gânduri critice prin care toate informațiile să fie filtrate pot crea situații periculoase. Într-o astfel de situație, subiecte grave precum violul, instigarea la violență, hărțuirea și stereotiparea în toate formele ei pot fi accesibile printr-un simplu click. Nu e vorba de fatalism, diferență între generații sau gândire învechită ci o analiză concretă a libertinajului înțeles pe post de libertate și a responsabilizării prin și pentru educație. (Răzvan Popovici)